Vernieuwde affichage-plicht voor zorg-verstrekkers

    december 03, 2021

    Het eerste wetsvoorstel voor deze nieuwe wet kwam er in 2019. Dit wetsvoorstel had tot doel om de informatieplicht over de conventiestatus en de tarieven van zorgverstrekkers naar hun patiënten toe uit te breiden. Zo werd er een tarieflijst van de meest courante verstrekkingen opgesteld en stelde het RIZIV een affichemodel voor. Daarnaast was er het voorstel om de boete voor het niet-afficheren op te trekken naar 1.000 euro.4 Deze verhoging van de boete komt er niet aangezien de nieuwe wet de artsen als partners en niet als vijanden wil zien.5 Wel is het zo dat indien de

    arts verzuimt aan deze affichageplicht de tarieven uit de nomenclatuur meteen de maximumhonoraria zijn die de arts van de patiënt kan vragen.6

    Het nieuwe artikel 73 GVU-wet bepaalt dat zorgverleners de rechthebbenden verplicht, duidelijk en voorafgaand aan de verstrekking moeten informeren over hun toetreding of hun weigering van toetreding en de dagen en uren waarvoor ze niet toegetreden zijn tot de akkoorden of overeenkomsten die op hen betrekking hebben. Daarnaast moeten de zorgverlener de rechthebbenden duidelijk en voorafgaand aan de verstrekking informeren over de tarieven die zij aanrekenen voor de meest gangbare vergoedbare verstrekkingen. Ze moeten daarbij een onderscheid maken tussen de verzekeringstegemoetkoming, het persoonlijk aandeel en, indien van toepassing, het maximale bedrag van het supplement dat zij aanrekenen. Bovendien moet al deze informatie op zijn minst duidelijk en leesbaar weergegeven worden. De woorden “op zijn minst” geven aan dat de zorgverlener de patiënt individueel en uitdrukkelijk zal moeten informeren. Opvallend is dat de nieuwe wet zelf aangeeft dat deze affichageplicht ook via online kanalen mag gebeuren, mits deze aan enkele voorwaarden voldoen. Onlangs ging het Hof van Cassatie nog lijnrecht in tegen deze bepaling door te stellen dat een informatiebrochure met verwijzing naar de infobalie of de website van het ziekenhuis om meer informatie over de conventiestatus van de behandelende arts te krijgen, niet volstaat.7

    Het voornaamste doel van deze wet is patiënten voldoende informeren over de financiële gevolgen van een bepaalde verstrekking door een bepaalde zorgverlener om uiteindelijk kwaliteitsvolle zorg te kunnen blijven waarborgen. Wel is het zo dat deze financiële informatieplicht en het bewijzen hiervan de zorgverlening op zich niet mag aantasten. Hier een evenwicht in vinden zal dan ook tot een uitdaging leiden voor de artsen, artsenpraktijken en ziekenhuizen


    Brigje Verhasselt



    1 Wet van 27 oktober 2021 wijziging van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994, wat het afficheren van de tarieven door zorgverstrekkers betreft, BS 12 november 2021.

    2 Artikel 73 Gecoördineerde wet van 14 juli 1994 betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, BS 13 december 1994 (hierna: GVU-wet).

    3 Artikel 3 Wet van 27 oktober 2021 wijziging van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994, wat het afficheren van de tarieven door zorgverstrekkers betreft, BS 12 november 2021.

    4 Wetsvoorstel tot wijziging van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994, wat het afficheren van de tarieven door zorgverstrekkers betreft, Parl.St. Kamer 2019-20, nr. 55-0346/001.

    5 Verslag van de Commissie voor Gezondheid en Gelijke Kansen over Wetsvoorstel tot wijziging van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994, wat het afficheren van de tarieven door zorgverstrekkers betreft, Parl.St. Kamer 2019-20, nr. 55-0346/006

    6 Artikel 2, 3° Wet van 27 oktober 2021 wijziging van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994, wat het afficheren van de tarieven door zorgverstrekkers betreft, BS 12 november 2021.

    7 Cass. (3e k.) AR C.20.0383.N, 6 september 2021 (P.B. / EMMAÜS vzw), https://juportal.be).