Gegevensbeschermingsautoriteit en het beheersplan 2022: verwerkingen in de gezondheidszorg blijven prioritair

    mei 09, 2022

    Vrij snel na haar oprichting heeft de Gegevensbeschermingsautoriteit via haar Strategisch Plan voor 2020-2025 wel al duidelijk gemaakt dat het hergebruik van gezondheidsgegevens scherpere controles vergen: “Omwille van de intrinsieke gevoelige aard van de gegevens, heeft de GBA er de voorkeur aan gegeven om de verwerking hiervan als dusdanig en onafhankelijk van de specifieke actor (zoals bijvoorbeeld ziekenhuizen) als een prioriteit te beschouwen. Zodoende behoren ook de verwerking van bijvoorbeeld medische gegevens door individuele artsen of verzekeringsmaatschappijen, tot de prioriteiten van de GBA (Strategisch Plan 2020-2025, p. 25)

     

    Vrij snel na haar oprichting heeft de Gegevensbeschermingsautoriteit via haar Strategisch Plan voor 2020-2025 wel al duidelijk gemaakt dat het hergebruik van gezondheidsgegevens scherpere controles vergen: “Omwille van de intrinsieke gevoelige aard van de gegevens, heeft de GBA er de voorkeur aan gegeven om de verwerking hiervan als dusdanig en onafhankelijk van de specifieke actor (zoals bijvoorbeeld ziekenhuizen) als een prioriteit te beschouwen. Zodoende behoren ook de verwerking van bijvoorbeeld medische gegevens door individuele artsen of verzekeringsmaatschappijen, tot de prioriteiten van de GBA (Strategisch Plan 2020-2025, p. 25).


    2. Eerstelijnsdienst

    Recent heeft de GBA haar Beheersplan 2022 bekend gemaakt. Daaruit blijkt dat gezondheidszorg de nodige aandacht blijkt krijgen en dit binnen de verschillende diensten van de GBA.

    De Eerstelijnsdienst  van de GBO ontvangt de klachten en verzoeken die worden toegestuurd aan de GBA. Indien de Eerstelijnsdienst een klacht ontvankelijk verklaart, dan stuurt ze die klacht door  naar de Geschillenkamer (zie verder). De ontvankelijke verzoeken worden door de  Eerstelijnsdienst eerst zelf behandeld. De Eerstelijnsdienst probeert dan te bemiddelen tussen de partijen. Indien een minnelijk akkoord niet wordt bereikt, neemt het oorspronkelijk verzoek tot bemiddeling de vorm aan van een klacht die dan wordt overgemaakt aan de Geschillenkamer.

    Volgens het Beheersplan 2002 zal de Eerstelijnsdienst bijzondere aandacht blijven besteden aan het onderzoek naar de ontvankelijkheid van klachten die betrekking hebben op gevoelige gegevens (waar de gezondheidsgegevens deel van uitmaken).


    3. Inspectiedienst

    De Inspectiedienst is het onderzoeksorgaan van de GBA.  De inspecteur-generaal en de inspecteurs kunnen overgaan tot elk onderzoek, elke controle en elk verhoor, alsook alle inlichtingen inwinnen die zij nodig achten om zich ervan te vergewissen dat de grondbeginselen van de bescherming van de persoonsgegevens, werkelijk worden nageleefd. Zij mogen in principe ook overgaan tot een onderzoek ter plaatse. Indien ze dit wensen te doen bij een praktijk van een arts, dan zal er wel een vertegenwoordiger van de Orde der Artsen moeten aanwezig zijn en is het akkoord van de arts of een machtiging van de onderzoeksrechter vereist.

    Na een onderzoek stelt de inspecteur een verslag op en kan de inspecteur-generaal het dossier seponeren, overmaken aan de geschillenkamer of overmaken aan de procureur des Konings wanneer de feiten een strafrechtelijke inbreuk vormen.

    In het beheersplan 2022 van de GBA is voorzien dat de Inspectiedienst er zal naar streven om de (grootschalige) verwerking van gevoelige gegevens verder te onderzoeken en dit vooral in de gezondheidszorg, zoals bv. ziekenhuizen (Beheersplan 2022, p. 19).


    4. Geschillenkamer

    Binnen de GBA vormt de Geschillenkamer het administratief geschillenorgaan. Dit orgaan kan bv. worden gevat door de Eerstelijnsdienst of de Inspectiedienst. De Geschillenkamer kan een klacht seponeren, de buitenvervolgingstelling bevelen maar ook een waarschuwing en berisping formuleren, administratieve geldboetes opleggen en zelfs bevelen dat wordt voldaan aan verzoeken van een betrokkene om zijn rechten uit te oefenen. De Geschillenkamer kan ook bevelen dat de betrokkene in kennis wordt gesteld van een veiligheidsprobleem. De Geschillenkamer kan een verwerking ook beperken of verbieden.  Tegen beslissingen van de geschillenkamer kan binnen een termijn van dertig dage beroep worden aangetekend bij het Marktenhof.


    Stefaan Callens